أخر الاخبار

 

مقطع فيديو يستفز وزير الشباب واللجنة المعينة للزمالك وهل فاض كيل أشرف صبحي من تصريحات مرتضي منصور

15 ديسمبر 2020 الساعة 3:03 صباحا
مقطع فيديو يستفز وزير الشباب واللجنة المعينة للزمالك وهل فاض كيل أشرف صبحي


بات من المستحيل عودة المياه الى مجاريها والعلاقات الودية التي كانت تربط الدكتور اشرف صبحي وزير الشباب والرياضة ، مع مرتضي منصور رئيس الزمالك المجمد .
حيث كشف المراقبون ان وزير الشباب والرياضة ابدي استياؤه الشديد من التصريحات  المستفزة التي يطلقها مرتضي منصور، عبر قناته على اليوتيوب واخرها قبل يومين .
حيث المح مصدر موثوق به داخل وزارة الشباب والرياضة ، ان الدكتور اشرف صبحي، طالب النائب العام بسرعة التحقيق فى البلاغ المقدم ضد مجلس إدارة الزمالك المجمد  بناء على تقرير الجهاز المركزى للمحاسبات الذى كشف عن وجود مخالفات مالية  جسيمة .
وكشف المصدر الموثوق  ان هناك  انتظار لرفع الحصانة البرلمنانية التى مازال مرتضي منصور  ، حتى يوم 2 يناير  2021 مع بداية الدورة البرلمانية الجديدة لمجلس النواب .
والمح المراقبون  ان الدكتور اشرف صبحي، نفذ صبره بعد ان فؤجي بمرتضي منصور  ، يهاجمه من جديد  بل إنه  راح يشيع ان التغيير الوزارى الجديد سوف يطول أشرف صبحي ، وان المرشح هو أحمد الشيخ  احد مساعدى الوزير .
كما المح المراقبون ان وزير الشباب والرياضة، ابدي ضيقه من تلميحات مرتضي منصور  انه كان يسعي الى العودة للعمل في نادى الزمالك بعد رحيله من هيئة ستاد القاهرة الدولي  وانه طلب الإنضمام الى قائمته فى الإنتخابات الماضية .
حالة الضيق والضجر امتدت الى اعضاء اللجنة المعينة التى تدير الزمالك حاليا برئاسة المستشار أحمد البكرى  والمستشار هشام إبراهيم والمستشار عماد عبد العزيز فى ظل الهجوم والاتهامات  الذى يتعرضو له من جانب مرتضي منصور  رغم كونهم قامات قضائية لها ثقلها بل ان هناك استياء من جانب المسؤولين فى وزارة العدل والمجلس الأعلى للقضاء خاصة بين مقطع الفيديو الاخير الذى تم رفعه لكن وصل الى مسامعهم ما قاله رئيس الزمالك السابق. 
نص كلام مرتض منصور عن اشرف صبحي واللجنة المعينة 
 
 
واصل مرتضى منصور رئيس الزمالك السابق، خروجه عن النص  من خلال مقطع الفيديو على قناة اليوتيوب الخاصة به والذي تم رفعه فى ظروف غامضة. مرتضي منصور بدأ حديثه موجها سؤاله الى الدكتور اشرف صبحي وزير الشباب والرياضة الدكتور اشرف صبحي 
يا معالي الوزير ياللي احمد الشيخ ،  عمال يورطك في قرارات مولعة البلدعايز اسالك سؤال هو حضرتك مسمعتش عن حاجة اسمها التدخل الحكومي؟
حضرتك شكلت اللجنة وده مش اختصاصك.. ولا انت اللي كلمتهم ولا انت اللي كلمت المجلس القضاء عشان يوافقوليه انت اللي تشكل اللجنة وتكلم فاروق جعفر؟فاروق جعفر اللي ليا معاه تجربتين واحدة في 2005 وواحدة في 2020  الاتنين ما شاء الله كل 15 سنة لازم تحصل منه حاجة كدة.. عموما خليه معاهم عشان بركاته تحل ؟ وانا كنت معتقد بما انه كان بيقول عليا في التليفزيون اعظم رئيس نادي ، كان المفروض يقول للوزير لا ده ميصحشولما راح الفنان الكبير هاني شاكر مكتب الوزير  هو ومدحت العدل وجمال العدل .
وقال : كنت اتمنى انهم يقولوله عيب اللي بيحصل ده مع نادي الزمالك مش تقولوله نعمل انتخابات مبكرة ..مبكرة ايه هو انا محمد مرسي اللي كان تبع جماعة ارهابية؟
أنا راجل وطني محترم ..عموما بشكرهم بردو ..يا دكتور اشرف انا هكشف سرك مين اللي سلطك تعمل كدة في فيديو تاني
وانتقل الى الحديث عن المستشار احمد البكري ،رئيس اللجنة المعينة التي تدير الزمالك قائلا اللي بيهددنا بأخوه اللواء محمود فى مديرية  امن الجيزة اللي محاصر النادي
وبيهددنا بأخوه التاني حمدي اللي في مجلس الدولةمجلس الدولة مبيعرفش يجامل حد.. فإهدى .
واضاف من حقي اعمل لاحمد البكري محضر في النيابة وفي مجلس القضاء الاعلى وفي التفتيش بتهمة الاستلاء على مكتبي اللي فيه اغراضي الشخصية بدون استئذان
رجعت كل شلة ممدوح عباس اللي منهم مشاطي هو عارف كويس مشيته ليه هو واخته ربنا يحافظ على اعراضنا.
وتحدث عن المستشار هشام ابراهيم ، ناءب رءيس اللكانة كان جالي قبل كدة قالي ان ادم ابن زوجته كان عامل معرض ومدته خلصت ومدفعش الفلوس  جالي وقتها 20 مرة..
وكان صفتك ايه لما جتلي تاخد شيك نادي الشمس؟اه صحيح مش إنتوا اعضاء في الشمس والاهلي والصيد انت والاستاذ احمد ،  يبقى كدة انتوا عضويتكم باطلة في نادي الزمالك لان اللايحة بتقول عضويات استثنائية لرجال القضاء في نادي واحد .
وقال مرتضى منصور  : عندي حزن شديد من اللي بيحصل وتشويهنا يا سيادة الوزير انا عارف انك من زمان من جواك مكنون انك تبقى رئيس نادي الزمالك زي ما خالد عبدالعزيز عايز نفس الشئوبيني وبينك كرسي الوزارة على كف عفريت..
بعد ما انا مشيت عايزين تقسموا التركة.. لا أنتوا دمرتوا الزمالك سواء انت او خالد في شهر اللي فات كان فيه جمعية عمومية وكان فيه فائض 50 مليون جنيه وانت اعتمدتها انت والراجل بتاع المديرية اللي هو ماضي على قرار تعيين اللجنةانتوا كنتوا في غيبوبة ولا مشربكم حاجة صفرا؟
ازاي ميزانية فيها فائض 50 مليون؟ وازاي دلوقتي مليون بمليار ونص انتوا بتتكلموا بجد ولا بتهزروا؟
لو انا راجل مديون وناصب على الدولة.. ازاي 3 رؤساء وزار ييجوا النادي يفتتحولي مشروعات جديدةما كانوا يقولولي هات الفلوس اللي عليك طيب .
وزير المالية طلع بنفسه قبل كدة وقال الزمالك سدد كل الديون للضرايبانتوا فاكرين الناس في غيبوبةده انتوا خليتوا شوبير اللي مش طايقنا بيقول اللجنة تمشيخليتوا طارق يحيى اللي عندوا حياء قال امشوا يا فشلةهو نادي الزمالك تركة ليكم ؟
ولا عشان انا اتكلمت عن قصة نادي القرن؟ولا عشان اتكملت عن مصالحة قطر وان قطر مشطرتة تخلص على مرتضى للمصالحة مع مصرالناس فاهمة مش نايمةكنت بقول قبل كدة مش هطعن على انتخابات مجلس النوابولكن دلوقتي بقول لأ هطعنمسئول جوة اللجنة قالي الحق بيبطلوا اصوات  كنت "عمال احسس واطبطب" لكن مش كدة بقى في الفيديو الاولاني عملت استغاثة للسيد الرئيس ومستني رده .
واعتقد بوادر رده بدأت تظهر وبشكر أخويا تركي الشيخ اللي بلغ كل الناس بلاش مرتضى لانه بيحب البلدبلاش مرتضى لانه محترمتركي كلم أمير وقاله قول للوالد لو تحب اعمل بيان بالحقيقة ان كل الفلوس اللي راحت للزمالك كانت لمرتضى منصورانا بشكره لانه راجل محترم مجتش من ناس كتيرصدقتوني يا جماهير لما قولت مفيش رموز ؟
انتوا الرمز الأول والوحيد والأخير كلهم هاموش .. يقولك احنا في ضهر الناديطبعا في ضهر النادي عشان بتضربوه بالخناجر في ضهرهمفيش حد منهم قال للوزير عيب ده رئيس الزمالك الشرعي المنتخب اللي بتعمله ده غلطاوعى تنسى ادب واحترام مرتضى معاك بالرغم من انك كنت موظف عندى  انما كنت بديك وضعك واقولك حضرتك وسيادتك ولا مرة فكرتك بإنك كنت موظف عندي .

اخبار الزمالك

طبيب الزمالك يكشف تفاصيل إصابة عمر جابر..وتعرف على المستبعدين من لقاء دريمز

طبيب الزمالك يكشف تفاصيل إصابة عمر جابر..وتعرف على المستبعدين من لقاء دريمز

  طبيب الزمالك يكشف تفاصيل إصابة عمر جابر  كشف الدكتور محمد أسامة رئيس الجهاز الطبي للفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك عن إصابة عمر جابر الظهير الأيمن للابيض في العضلة الضامة، مما تسبب في استبعاده من قائمة الفريق لخوض مباراة دريمز الغاني

جوميز يعلن قائمة الزمالك للقاء دريمز الغاني بالكونفدرالية بمفاجأت ضخمة.. عو

جوميز يعلن قائمة الزمالك للقاء دريمز الغاني بالكونفدرالية بمفاجأت ضخمة.. عودة 7 لاعبين بقيادة شيكابالا وظهور زيزو واستبعاد هذا الثنائي للإصابة

جوميز يعلن قائمة الزمالك للقاء دريمز الغاني بالكونفدرالية .. انضمام زيزو وشيكابالا.. وغياب جابر وفتوح   أعلن الجهاز الفني للفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك بقيادة البرتغالي جوزيه جوميز، عن القائمة التي ستخوض مباراة دريمز الغاني في ذهاب الدور نصف

حسام أشرف هدف الزمالك يقود بلدية المحلة للفوز على المقاولون العرب

حسام أشرف هدف الزمالك يقود بلدية المحلة للفوز على المقاولون العرب

بلدية المحلة يعود لمنافسات دوري النيل بالفوز على المقاولون مهاب ممدوح حقق فريق بلدية المحلة انتصارًا ثمينًا على نظيره المقاولون العرب بثنائية نظيفة في مباراة الأسبوع الـ18 بالدوري المصري "دوري النيل" والتي أقيمت على ملعب المحلة.

بين تصريحات متخبطة وهزيمة الديربي.. هل اقترب كولر من اللحاق بموسيماني؟

بين تصريحات متخبطة وهزيمة الديربي.. هل اقترب كولر من اللحاق بموسيماني؟

بين تصريحات متخبطة وهزيمة الديربي.. هل اقترب كولر من اللحاق بموسيماني؟ مهاب ممدوح يعيش الفريق الأول لكرة القدم بنادي الأهلي فترة من التخبط الواضح على المستوى الفني تحت قيادة السويسري مارسيل كولر والذي خسر فريقه في الديربي أمام الزمالك

المزيد

الاكثر قراءة

المزيد
الزمالك في الصحف
دونجا يدخل حسابات العميد .. الزمالك يدخل معسكر السبت استعدادًا لمواجهة دريمز .. جوميز يحدد موعد السفر لغانا
اخبار الزمالك اليوم في الصحف: صفقتان من العيار الثقيل على أعتاب الزمالك ..  أحمد سليمان يورط الزمالك فى صفقات فاشلة .. بديل زيزو في الزمالك .. تعديلات مرتقبة في الزمالك
ايمن يونس راهنت على فوز الزمالك فى لقاء القمة ودونجا قدم مباراة غير عادية وهذا اللاعب ذكي جدا
بالصور..هنيدي وهنادي مهنا وأحمد خالد صالح يقلبوا موقع إكس بعد فوز الزمالك على الأهلي
المزيد